zaterdag 8 maart 2014

Eerste motorstart.

Wat kan er allemaal mis lopen bij het starten! De vertwijfeling neemt toe tijdens de nachtelijke uurtjes. Om 7am schiet ik wakker. Het is bijna zo ver. Zit alles aan het motorblok op de juiste plaats, alles aangesloten...

Nog enkele kleine controles uitvoeren, benzine in de tank gieten. Tien liter lijkt mij voldoende. Alle vloeistoffen controleren...

Om half één is het dan zo ver. Ook de deskundige hulp is aanwezig om samen te genieten van dit heugelijke moment.

De sleutel word omgedraaid en meteen het eerste kleine probleem. De batterij is te zwak en de zes cilinders rond te draaien. Dus vlug een meer krachtige batterij geplaatst. Probleempje één opgelost.
Voor de tweede maal word er contact gegeven en probleem twee steekt de kop op. De benzine pomp weigert. Spanning meten, ok. Klopje met mike hammer (pomp kan vast zitten doordat deze lange tijd op non actief staat) en ja hoor, het werkt.
Voor de derde maal contact en tamelijk vlot slaat de motor aan. Wow!!! Wat een zalig geluid.




Derde probleem en van een grotere orde dan de twee voorgaande. De temperatuurmeter klimt de hoogte in tot ver boven het max. Dit is geen goed teken. Er is een nieuwe thermostaat gemonteerd en voldoende koelwater in het systeem. Misschien een defect aan de temperatuur censor of is de nieuwe thermostaat niet goed. Probleem nemen we mee voor de volgende dagen.

Ik onthou dat de motor goed loopt, zacht en zonder trillen. Blij, blij,blij.

ps: ondertussen heeft hij de tien liter benzine al opgedronken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten