Het monteren van de voorruit was moeilijker dan verwacht. Ik ging van de veronderstelling uit dat de rubber eerst rond het glas moet geplaatst worden, vervolgens de koord aanbrengen in de rubber en dan het geheel aanbrengen op de flens aan de wagen.
Echter de XJS heeft een totaal ander principe van montage.
On
the earlier cars, Jaguar actually used a real rubber gasket that fits
around a lip on the car and fits around the edge of the glass, holding
it in. The seal is called a Clayton-Wright type seal, meaning that it
involves a locking strip; the seal and glass are installed, and then a
hard plastic strip is pressed into a groove in the seal which jams it
firmly against the glass. If you remove the four stainless steel trim
pieces, the locking strip is hidden underneath. Once you remove the
locking strip, the glass can be removed and reinstalled fairly easily.
Werkwijze: eerst de rubber rond de flens aan de wagen plaatsen. Dan het glas is de rubber wurmen en dan de pees met een peestrekker in de uitsparing duwen, trekken waardoor het glas in de rubber wordt opgespannen.
Eens je de werkwijze begrijpt is het niet moeilijk. Maar toch was de totale werkduur hier vier uur. In elk geval, veel bijgeleerd!
Met dank aan http://www.autoglass-benelux.com/ voor het gratis lenen van de peestrekker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten